Kontakt

Profile

  • Training as a midwife at Münster University Hospital
  • Employed midwife in the delivery room at the University Hospital in Frankfurt am Main and at the Leverkusen Clinic
  • Bachelor studies in Nursing Education (with internship in Kisumu, Kenya)
  • Master studies in Educational Science
  • Freelance work as a midwife in the midwifery practice Rundum - prenatal care, birth preparation and postpartum care
  • 2014 - 2022 research assistant at the University of Applied Sciences Ravensburg Weingarten (research, teaching, coordination of the study program Nursing)
  • 2018 - 2022 Doctorate (funded by the state program HAW-Prom)
  • Since 2023 Professor for Applied Midwifery Science at the Dual University of Applied Sciences Heidenheim

 

Teaching areas

  • Applied midwifery research
  • Qualitative methods
  • Professional development, sociology
  • Target group oriented health education
  • Physiology of pregnancy, birth and puerperium

 

Research areas

  • Reconstructive social research
  • Professionalization and academization of health-related professions
  • Practice of university teachers
  • Qualitative social research
  • Health and family education
  • Professional development and sociology
  • Implementation of student-centered learning formats
  • PBL tutor

 

„Hochschullehre innovativ, fachbezogen und kompetenzorientiert (Wissenschaft lernen und lehren – WILLE)“ (RWU - abgeschlossen)

„Pflegerische Versorgung in Baden-Württemberg von Morgen: Sicher, flächendeckend, kompetent!? Analyse der neuen Pflegeausbildungsstrukturen im Spiegel des Qualifikationsbedarfs in der Versorgungspraxis“ (RWU/HS Esslingen - abgeschlossen)

  • Kahlke, Daniela (2022) Kulturen des Lehrens in der hochschulischen Erstausbildung von Hebammen in Deutschland – eine qualitativ rekonstruktive Studie. Elektronische Hochschulschriften der Pädagogischen Hochschule Weingarten und der Hochschule Ravensburg-Weingarten. https://hsbwgt.bsz-bw.de/frontdoor/index/index/docId/420
  • Kahlke, Daniela (2020) Kulturen des Lehrens in grundständigen Studiengängen für Hebammenwesen: Selbstverständnis und Orientierungsmuster Lehrender –Vorstellung eines qualitativen Studiendesigns. In: Zeitschrift für Hebammenwissenschaft. Band 8. Heft 1. S. 27, 28.
  • Lange Andreas; Kahlke Daniela (2019) Prävention und Gesundheitsförderung in der werdenden und jungen Familie. In: Tiemann M., Mohokum M. (eds) Prävention und Gesundheitsförderung. Springer Reference Pflege – Therapie – Gesundheit. Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Reiber, Karin; Kubillus, Swantje; Winter, Maik; Kahlke, Daniela (2015): Zwischenbericht zum Projekt Pflegerische Versorgung in Baden-Württemberg von morgen: Sicher, flächendeckend, kompetent!? Analyse der neuen Pflegeausbildungsstrukturen im Spiegel des Qualifikationsbedarfs in der Versorgungspraxis. (unveröffentlicht)
  • Kahlke, Daniela (2012) Väter in Elternzeit – eine exemplarische Analyse. In: Die Hebamme, 25 (4): 271 – 273.